Flere røverhistorier af Helga N. Waage
Bogen udkommer 31.03.2021
Flere røverhistorier kan præcist det, gode historier skal kunne: At underholde og få os til at se med nye øjne på virkeligheden lige udenfor.
Flere røverhistorier drejer sig om kærlighed, relationer, fortid, fremtid og nutid. Og historierne handler om de hverdagsdilemmaer der er forbundet med at skulle have barn, at flytte sammen, at blive ældre og klare sig selv, at være en familie … og jura.
Flere røverhistorier er anden bog om i serien om Tobias, Zoé og Albert, Leo og Matilde, Agnete og Minna, Sørine og Marcus. Som i første bog, Røverhistorier fra Roskilde, er scenen stadig Roskilde … med afstikkere til Fyn, Østrig, Spanien, Anholt, Falster og den jyske vestkyst.
I begge bøger har Helga Waage har skabt en original kombination af virkelig levet liv og jura. Et koncept der kan afføde mange flere røverhistorier fremover. Jeg glæder mig til at læse: Endnu flere røverhistorier af Helga Waage, Mange flere røverhistorier af Helga Waage, Og så lige et par røverhistorier mere af Helga Waage og Røverhistorier for alle af Helga Waage.
I Røverhistorier fra Roskilde hører vi om hvordan Leo og Sørine starter en ny tilværelse i Roskilde. Leo, der har en kriminel fortid, starter på en frisk. Og Sørine der er advokat, starter et nyt arbejdsliv. Sørine og Leo kender ikke hinanden og kun ganske få gange mødes de karakterer face to face. Deres historier er parallelle og løber som to røde tråde. Ét kapitel fra Leos historie og ét kapitel fra Sørines. Juraens rolle ligger i grænselandet mellem de to historier. I Flere røverhistorier er “konceptet” det samme.
Forfatterens bedste kort på hånden er de “skjulte” relationer mellem bogens aktører: Leos kæreste, Matilde, er Sørines frisør og ven med Tobias, der er Matildes søn. Disse krydsrelationer giver forfatteren mulighed for at give læseren indblik i Leos liv, set gennem Sørine … og omvendt. Ved at lade læseren vide mere end bogens aktører bliver læseren “alvidende”. Det er både spændende og pirrende. Følelsen af selv “at opdage noget” om bogens karakterer er involverende. I både Røverhistorier fra Roskilde og Flere røverhistorier er disse “krydsrelationer” et vigtigt omdrejningspunkt. I Flere røverhistorier er der bare endnu mere af det. Jeg er vild med konceptet.
En røverhistorie er en spændende, men usandfærdig eller overdreven fortælling eller beretning.
Helga N. Waage, forfatter til Flere røverhistorier
Flere røverhistorier er vanvittig svær at målgruppebestemme. Den er let at læse, den er handlingsbåret som mange børnebøger, den handler om voksendilemmaer … og om jura. Med andre ord: målgruppepilen peger i mange retninger. Og Flere røverhistorier rammer virkelig bredt, for børn og unge i alle aldre, står der på bogens omslag. Hvis den havde været en sko, havde der stået ”onesize” i bunden og takket være Bjarne Reuters ord om børnebøger eller ej, er jeg fri af mit målgruppedilemma og har overgivet mig. En mere snæver målgruppebestemmelse er nok bare mit helt eget behov.
Jeg har aldrig nogensinde tænkt på dem der sku’ læse … hvilken alder de havde. Jeg tror faktisk man gør dem en tjeneste ved at lade være … For mig er det ikke så afgørende om det er en børnebog, en ungdomsbog eller en voksenbog … det der definerer det, er hovedpersonens alder. Hvis historien handler om en dreng der hedder karl på 8 år , jamen så er det jo en børnebog.
Bjarne Reuter, Mesterlære: Skriv med Bjarne Reuter, DR.dk.
Ligesom i Røverhistorier fra Roskilde, kommer vi udenom Rasmus Seebachs tekster … og jeg er stadig i tvivl. Er det et humoristisk indslag eller alvorligt ment? Jeg lever gerne med tvivlen. Karakterernes fællesinteresse for Rasmus Seebach er troværdig og de små “musical-indslag” forstyrrer mig kun minimalt … men som spejlbillede af tekstes indhold, dugger spejlet en smule … Flere røverhistorier – The Musical 😊
Historierne om Preben Elkjær, Mozart og Weyse og krykken fra Grenaa Genoptræningscenter der dukker op i maven på en spækhugger, fungerer (… til gengæld) supergodt.
Læs den sammen! Selv om jeg godt kan høre at det lyder håbløst gammeldags og flippet, er Flere røverhistorier en oplagt læs-sammen-bog. Læs den højt med dit barn. Eller din mor. Eller onkel. Bogen lægger op til samtale. Der er så meget at tale om undervejs. Så mange ting at komme i tanke om. Og så meget der kan gøre os klogere på hinanden … og binde os endnu tættere sammen. Flere røverhistorier er et godt spejlbillede af virkelige dilemmaer. Et godt udgangspunkt for en snak.
Flere Røverhistorier får 6 TJEKtegn ud af 6 … det er fuldt hus og det er fuldt ud fortjent.
TJEKtegnene er givet ud fra min egen hjemmelavede TJEKliste: Budskab, FLOW handling, FLOW sprog, Involver, Spænding og Forbavs og forløs til slut.
Budskab:
Bogens budskab står ikke bøjet i neon men at den vil fortælle mig noget, er jeg ikke i tvivl om.
I mange bøger skal man lede efter budskabet i historiens plotspor. Hvad er det hovedkarakteren skal lære for at komme i mål? Sådan er det ikke helt i Flere røverhistorier. Måske er det læseren der skal lære noget?
Flere røverhistorier var for mig et kærligt vidnesbyrd om at det er historier der binder os samme. Både dem vi opdager, dem vi husker og dem der får os til at fare vild. Men så er der jo også lige jura’en og alle paragrafferne? Hvilken rolle spiller den i historien?
Flere røverhistorier var en øjenåbner for mig i forhold til jura og paragraffer. Når Helga forklarer begreber som at have hævd på, at være i god tro og nødret kommer de til at stå i skarp kontrast til mit billede af jura som tørt og kedeligt. Flere røverhistorier har tilført motivet nuancer. At paragrafferne bliver forvaltet af rigtige mennesker som Sørine, med øje for og tillid til at der kan være alle mulige menneskelige grunde til at handle som vi gør. At straffen ikke bliver udmålt med en lineal der kun måler rigtigt og forkert på mine handlinger, men også på mine hensigter. Jura er også hjerteblod, varme og fælleds værdier. Det er en tryg tanke.
FLOW – Handling.
Bogens komposition og et af romanens stærkeste brikker.
Helga har totalt styr på historierne som på skift dukker op, kapitel for kapitel. Det er næsten som at læse to spændende bøger på én gang … bare bedre. For selvom jeg vil gerne vil høre videre om Leo og Matilde hvor sidste kapitel slap, vil jeg også gerne opdateres om Sørine og Marcus … eller Agnete … eller Tobias, Zoé og Albert … eller Stella fra fortiden.
Som en spændende biltur, med gearskifte, sving, omkørsler og fartbøder holder Helga Waage begge hænder på rettet, så du trygt kan læne dig tilbage og nyde turen. Udenfor drøner landskaber af dialoger, beskrivelser, beretninger, tanker, dilemmaer, tilbageblik forbi. Og efterhånden som I når målstregen, træder motivet på det store puslespil tydeligere og tydeligere frem.
Du er godt underholdt. Kapitlerne bliver ikke skrevet i gang. Historierne har en retning og der er fremdrift, balance og variation, fra start til slut.
FLOW – Sprog.
Sproget i Flere røverhistorier er ikke sprudlende eller overpyntet med sproglige billeder. Sproget holder sig i baggrunden. Det kan jeg god lide.
Sproget flyder. Det fremkalder billeder og sætter scenen og gør det let for mig at fange hvad der er på spil for bogens karakterer.
Jeg giver Flere røverhistorier et velfortjent TJEK-tegn for et enkelt og mundret sprog, der ikke tager opmærksomheden.
Involver læseren.
Som allerede nævnt er det involverende når jeg som læser ”opdager noget” i teksten som ikke står der direkte. Når jeg opdager noget om hovedkaraktererne som de ikke selv ved.
I Flere røverhistorier er der masser ”at opdage” for læseren. Jeg skal som læser selv lægge to og to sammen og regne sammenhænge ud. Med andre ord: Der står noget mellem linjerne der vil mig noget.
Spænding:
Historierne i Flere røverhistorier er spændende og lette at relatere til. Som læsere er jeg hele tiden med på hvad der er på spil for historiens karakterer.
Med ”lunser”, hints og antydninger bliver jeg som læser fanget og fastholdt. Helga Waage er god til at efterlade læseren forventningsfuld.
Helga Waage er god til at ”lægge spor” i god tid. Som læser er jeg forberedt til og klædt godt på til at forstå historiens centrale scener. Jeg bliver ikke afbrudt i mit flow af en søgt “forresten-forklaring”, fundet frem til lejligheden. Jeg er forberedt til at forstå hvad der sker både udenom og indeni karaktererne. Det er et kæmpe plus for troværdigheden … og for flow’et i spændingskurven.
Helga Waage er god til at bruge kontraster. Jo bedre det går Leo, jo dybere kan hun lade ham falde når det går galt. Det fungerer supergodt og giver historierne masser af spændende og dynamiske vendepunkter.
Forbavs og forløs til slut.
Slutningen forbavser desværre ikke. Leo og Matilde bliver forbavset … men ikke læseren. Når Flere røverhistorier alligevel fortjener et TJEKtegn for en god slutning, er det fordi den forløser og på ingen måde er en skuffende slutning. Helga får bundet en flot stor sløjfe på alle de løse ender.
Stort tillykke med udgivelsen … til os læsere og til Helga!
Jeg håber at min anmeldelse har givet dig lyst til at læse Flere røverhistorier. Det fortjener den.
I linket herunder kan du læse mere om både Røverhistorier fra Roskilde og Flere røverhistorier. På Helgas hjemmeside finder du også link til hvor du kan købe bøgerne. http://www.helgawaage.com/
Læs også:
Forfatterinterview med Helga Waage / BogTJEK spør’ forfatteren